Er is op dit moment veel gaande op de woningmarkt en bij containervervoer. Al die ontwikkelingen hebben ook invloed op het inrichten van tijdelijke expatwoningen. Een van de oplossingen is meubels huren. Maar wat maakt meubels huren voor expats nu zo aantrekkelijk? In deze blog zetten we 7 belangrijke voordelen voor je op een rij.
Natuurlijk is het makkelijk om de eigen inboedel van expats te laten verschepen in containers. Vooral als een expat meerdere jaren in Nederland aan het werk gaat, lijkt dit een logische oplossing. Maar heb je al eens gedacht aan de hoeveelheid CO2-uitstoot die het vervoer oplevert? Je verscheept de meubels hiernaartoe en later ook weer terug. Daar komen de overslag en het natransport nog bij. En wist je dat de uitstoot voor expats uit de Verenigde Staten minimaal 5 keer zo hoog is als voor iemand uit Engeland?
In deze tijd van duurzaam ondernemen is dat eigenlijk een no-go. Als je meubels huurt op de plaats van bestemming, hoef je ze alleen maar van het verhuurbedrijf naar de woning te laten vervoeren. Dat scheelt een hele hoop uitstoot, waardoor je de CO2-footprint van je bedrijf flink verkleint. Op die manier past meubels huren perfect in je duurzaamheidsbeleid.
Herinner je je het vastgelopen containerschip in het Suezkanaal nog? Dat heeft voor heel wat vertraging van ander vrachtvervoer gezorgd. Helaas is dat geen uitzondering. Zo schreef Nieuwsblad Transport in maart 2021 dat de betrouwbaarheid van vaarschema’s in de containerlijnvaart in januari een nieuw dieptepunt had bereikt. In de eerste maand van dat jaar voer nog maar 34,9% van de schepen op tijd. Dat komt bijvoorbeeld door het tekort aan containers. Daarnaast raakt een container nog weleens kwijt. Wat de reden ook is: expats wachten in dit soort gevallen 3 maanden of zelfs langer op hun meubels.
Vaak kiezen bedrijven voor het huren van meubels om die wachttijd te overbruggen. Want huurmeubels zijn er in een mum van tijd en je weet tot op het uur nauwkeurig wanneer ze aankomen. Het is dus een stuk efficiënter om voor de hele werkperiode van expats voor gehuurde meubelsets te kiezen, in plaats van eindeloos te wachten op verscheepte containers.
Op de oververhitte woningmarkt schieten de prijzen voor huurwoningen de lucht in. Volgens Jasper de Groot, directeur van Pararius, laat dit duidelijk zien dat er weinig woningen in de vrije sector zijn. “De huurprijzen daalden toen er nauwelijks expats naar Amsterdam kwamen. Nu ze weer terug zijn, zie je dat het tekort meteen oplost en de huren weer omhoog gaan.”
Hoewel er de laatste paar maanden weer meer gemeubileerde woningen beschikbaar zijn, voldoet het aanbod niet aan de grote vraag van expats. Dat maakt het lastig om geschikte woningen voor hen te vinden. Je hebt een stuk meer kans van slagen als je ook woningen meeneemt die nog niet gemeubileerd of gestoffeerd zijn. Je huurt de meubels dan later. Zo vergroot je je zoekgebied en ben je niet meer afhankelijk van specifieke locaties of appartementen. Met andere woorden: je vindt een stuk sneller huizen voor expats.
Scoor je toch een gemeubileerde woning voor jouw expat? Dan is het nog maar de vraag of het appartement is ingericht op zijn of haar eisen. Voor een expat met kinderen moet je bijvoorbeeld een studeerkamer omtoveren tot kinderkamer, of andersom. En dat kost best veel geld, wat zonde is bij een tijdelijk verblijf. Daarnaast is het belangrijk dat expats zich thuis voelen op hun nieuwe stek. Als je ze laat meedenken over de materialen, kleuren en vormen van meubels, krijgen ze een inrichting die helemaal bij ze past. Door meubels te huren, stem je het pakket dus direct af op de behoeften van expats.
Ken je dat gevoel? Je bent druk, hebt de hele week volgepland en precies dan gaat er iets kapot in huis. De wasmachine doet het niet. Waar het aan ligt? Je hebt geen idee. ‘Even een nieuwe halen’ gaat niet zomaar en kost nogal wat geld. Er zit niets anders op: je expat moet de hele week ouderwets langs de wasserette. Een vervelende zorg die je hem of haar tijdens het verblijf graag bespaart.
Dat is precies het voordeel van de zit-, slaap- en kookgarantie die je krijgt als je meubels huurt. Met die garantie ben je namelijk altijd verzekerd van een fijne inrichting met werkende apparaten. Dus is de wasmachine stuk? Dan lost het meubelverhuurbedrijf dit zo snel mogelijk op en hoeft zowel de expat als jouw mobility manager hier niet naar om te kijken.
Naast meubels verschepen en gemeubileerde woningen huren is er nog een optie: zelf voor de meubels zorgen. Ook hier kleven nadelen aan. Partijen als IKEA leveren en installeren de meubels, maar daar is het ook mee gedaan. Taken als de pakketten samenstellen, de meubels aannemen op locatie, de afwerking en de styling komen allemaal neer op je mobility manager. En dat is een tijdrovende klus, zeker als het niet je beroep is.
Paul Grommel, mobility manager bij DPR, heeft dit in het verleden ook zelf gedaan. “Ik was daar dan 3 tot wel 4,5 werkdagen per woning mee bezig. Dat moet anders kunnen, dacht ik toen.” Vanaf dat moment koos Paul voor een meubelverhuurbedrijf. Hij geeft toe dat hij inmiddels niet meer zonder kan. Want de oplossing hiervoor is natuurlijk meubels huren. Hiermee bespaar je niet alleen enorm veel tijd, maar vergeet je ook niets meer, zoals een vergiet, lamppitje of die specifieke 180 x 200-topper.
Als je zelf meubels aanschaft voor expatwoningen, kost dat al snel 5000 euro per inrichting. Daar komt nog bij dat het huis na de projectperiode zo snel en goedkoop mogelijk leeg moet. Vaak is er dan geen tijd om de meubels te verkopen. Dat is niet alleen zonde van het geld, maar ook totaal niet duurzaam. Verder weet je van tevoren niet precies wat de kosten zijn. Denk aan de kosten voor styling, garantie tijdens de bewoning en het uitruimen van de appartementen. Zo is het moeilijk inschatten of je budgetten haalbaar zijn.
Met meubelhuur bespaar je veel geld en weet je vooraf precies wat de kosten zijn voor het volledige project. Je betaalt namelijk een vast bedrag per maand. Door dat inzicht is het een stuk makkelijker om binnen het budget te blijven.
Van tijdbesparing tot milieuwinst en van goedkoper uit zijn tot minder moeite doen: de voordelen van meubels huren voor expatwoningen zijn groot. Bij KeyPro helpen we je dan ook graag met expat inrichtingen. Ben je enthousiast en wil je meer weten? Lees dan hoe het werkt op onze informatiepagina over expat inrichtingen. Bekijk ook meteen ons speciale expat woningpakket. Twijfel je ergens over of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op via 085 – 00 22 110 of mail naar info@keypro.nl. We helpen je graag verder!